Social media marketing - SMM

Sociale media er en SEO gevinsten

De sociale media har mange markedsførings muligheder for din virksomhed her er nogle af fordelene:

  • Det du poster på fx. Facebook, kan skabe kontakt til potentielle kunder.
  • Alle har adgang til dine budskaber – og alle kan kommentere på dem og bringe dem videre.
  • Det kan skabe en kontakt med personer i og udenfor din målgruppe, hvilket kan have stor værdi for din virksomhed.

En yderligere fordel ved brug af sociale media er SEO gevinsten, da de forskellige sociale online media typisk er meget søgeordsvenlige. Det honorerer søgemaskiner som Google og Bing.

Hvis du vælger at være aktiv på de sociale medier og er "personligt tilstede" så vil du endvidere kunne opnå:

  • Mere loyale kunder
  • Fastholdelse af eksisterende kunder
  • Du kan skaber ambassadører for din virksomhed
  • Mund til mund-metoden er det der sælger bedst uanset om det er digital eller fysisk

Det er ikke uvæsentlig hvilken social platform du vælger, en platform som Facebook egner sig for eksempel bedst til B2C-virksomheder, og en platform som Linkedin eller Twitter er mere til B2B-virksomhed.

Sociale media er en SEO gevinsten

Sådan bruger danskerne de sociale medier

  • Facebook – 3.476.000 månedlige brugere
  • LinkedIn – 1.700.000 oprettede profiler i Danmark
  • Snapchat – 1.059.000 månedlige brugere
  • Instagram – 868.000 månedlige brugere
  • Twitter – 457.000 månedlige brugere

*Kilde: TNS Gallup Social Media Life 2015

Flere statistikker på danskernes brug af sociale medier her

 

Dagligt brug af sociale medier

  • Facebook – 62%
  • Youtube – 17%
  • Snapchat – 15%
  • Instagram – 11%
  • Google+ – 11%
  • Twitter – 4%
  • Pinterest – 3%
  • LinkedIn – 3%
  • Tumblr – 1%

Statistikken ovenfor viser, hvor stor en andel, der dagligt bruger de forskellige sociale medier.

Virksomheder på de sociale medier

Mere end hver anden virksomhed er i dag på de sociale medier. Det er en stigning fra 36% i 2013 til 56% i 2015.  Langt de fleste virksomheder, der er på de sociale medier bruger det til markedsføring, men bliver også i langt højere grad brugt til rekruttering.

Det er derfor vigtigt at man er på de sociale medier, her har du mulighed for at "tale/snakke" med din kunder.

De sociale medier lever 24 timer i døgnet og der bliver talt om alt og hvis jeres kunder allerede taler om jer også når de er utilfredse eller urimelige, så hvorfor så ikke selv deltage i samtalen. Du kan måske hjælpe dine kunder, eller få vendt en dårlig oplevelse et en god.

Adfærd fordelt på alder

Snapchat har haft en voldsom stigning de seneste par år, og hvis de fortsætter med samme vækst, så skal Facebook passe på. Snapchat bliver mere og mere normalt blandt den ældre del af befolkningen også. Spørgsmålet er så bare, om de kan holde fast i de unge, eller om de igen søger videre på andre medier.

Ovenfor ses en statistik over, hvor for de sociale medier bruges i Danmark. Som det ses på den røde graf, så bruger 10% af den danske befolkning de sociale medier dagligt. Dette er en stigning fra 6% forrige år.

Samtidig ses der også en stor stigning blandt de yngste.

Snapchat har også fået et bedre tag på deres brugere i Danmark. I 2015 brugte hele 10% af dets brugere mediet dagligt, hvilket året før lå på 6%. Og væsentligt flere i alderen 30+ begynder at benytte Snapchat mere hyppigt.

 

Adfærd fordelt på alder